Stilstaand water.
Dat geeft slechte waterkwaliteit toch?
Water moet stromen, dan heb je goede waterkwaliteit…
Tja, volgens mij…
➡️ Volgens mij … is de clou dat we blij zijn met stromend water… omdat verontreinigingen dan wegspoelen en verdunnen… zoals hier bij deze zwemplas die verontreinigigd is met pfas.
➡️ En volgens mij… kan water dat stilstaat van uitstekende kwaliteit zijn… ik zie het in mijn werk gelukkig vaak.
➡️ Zoals bijvoorbeeld in een regenwaterriool: Kraakhelder water met een heleboel waterleven, muggen, en larfjes erin… ik hoef het eigenlijk niet te analyseren… en kan meestal op gevoel al zien dat het goed is…
➡️ Oftewel… wat is eigenlijk de definitie van goede waterkwaliteit…? is dat subjectief? En mis ik iets? Waarom denken wij dat stromend water van betere kwaliteit is?

Heleen de Man
Specialist meten in riolering, water en lucht
Met ruim 15 jaar ervaring in waterbeheer en stedelijke infrastructuur is Heleen de Man een vaste waarde binnen het team van Aquacura. Als adviseur en specialist kent zij de praktijk van gemeenten, waterschappen en aannemers als geen ander.
Dankzij haar scherpe analyses, technische kennis en oog voor beleid weet zij complexe meetdata te vertalen naar heldere adviezen die écht toepasbaar zijn.