Publicatie LinkedIn

Waterfeestje Brandweer

Een brandweer die een watergevecht organiseert…
Is dat verstandig?

In groep 7 zette meester Priem onze klas tijdens een tropische dag onder de brandslang van de school… ik weet het nog… het was fantastisch. We hebben veel pret gehad.

In groep 8 wilden wij dat wel weer opnieuw…maar helaas… het mocht niet meer. Het water in de leiding was oud, en daarom mocht het niet meer. Punt.

Dat was in 1997!
Twee jaar voor de West Friese flora in 1999…waar een uitbraak van legionella zorgde voor 30 doden, omdat zij deze ziekteverwekker daar hadden ingeademd.

Enfin, op het nieuws zie ik dat er meerdere locaties zijn waar zo’n waterfeestje wordt georganiseerd. Super leuk.

En tegelijk vraag ik me af… is dit verstandig?
En welk water wordt hier gebruikt? Ik vermoed slootwater?

Eigenlijk kan ik 2 kanten op…Daarom optie 1 en optie 2:

✅️ Prachtig die spelende kindjes… ze bewegen, ze spelen en ademen waternevel met een boel microbiologie in: Goed voor de weerstand.

✅️ Oei, het is bekend dat er na zo’n warme periode zeer veel meer gevallen zijn van Legionella… we weten niet precies de besmettingsroute… we weten wel dat legionella voorkomt in regenwater en dus ook in slootwater…
Dus… het is super leuk… maar we vernevelen daarom geen slootwater in deze tropische dagen…..

Ik neig naar optie 1… met grote twijfel.
En daarom.. vind ik het belangrijk dat u weet hoe het zit met legionella:

Als je water met legionella inslikt… dan wordt je niet ziek… maar met inademen… dan kunnen mensen ernstig ziek worden.
Elk jaar zijn er (ruim) 600 gevallen in Nederland…