Vandaag in het nieuws: Boeren doen zelf een stikstofvoorstel.
Hoe kunnen we boeren helpen om de uitstoot van stikstof vanuit veehouderij verminderen?
En hoe meet je dat?
In januari 2025 was mijn promotor Frans van Knapen op de koffie bij Aquacura. Ik liet hem onze sensoren zien die we gebruiken in de riolering… en zei: “eigenlijk willen we de stikstofcrisis ook helpen, maar ja… we hebben geen businesscase”. Hij keek mij met grote ogen aan en zei: “Ik stuur mensen naar jou toe.”
En dat hebben we geweten! Sinds januari meten wij ammoniak in de lucht en in neerslag. Met als resultaat dat wij inmiddels op 200 locaties hebben gemeten. Ook hier blijken we in staat om veel monsters te verzamelen in korte tijd. Wat we al 10 jaar doen in riolering en oppervlaktewater… dat blijkt ook te werken in de lucht!
Onze metingen zijn kansrijk: ze laten zien dat de emissies tussen stallen enorm verschillen. Dit geeft de kans om input in modellen te verbeteren. En daar willen we onze overheid graag bij helpen!
Tot spreeks!