Publicatie LinkedIn

Je wasmachine vullen met regenwater. Is dat slim?

Dat is een vraag die ik altijd stel aan mijn studenten van Universiteit Utrecht. Hun antwoord is ja: want je gebruikt minder drinkwater én je hebt minder wasmiddel nodig. Samen gaan we dan op onderzoek uit… hoe werkt een wasmachine? Op hoeveel graden wassen jullie eigenlijk?

Is op 60 graden wassen genoeg om bacteriën te doden? En wat gebeurt er eigenlijk aan het einde van de wasbeurt? Spoelen. Dus je spoelt met regenwater… vind je dat oké? Zij meestal wel… Ik (denkend aan vogelpoep in regenwater) … ik moet er niet aan denken.

Na wat jaartjes in mijn vak kan ik deze casus hilarisch uitbreiden… Daarom deze post: Een vriend van ons ging zijn eigen huis bouwen. Met oog voor duurzaamheid, dus ook een regenwatertank in de tuin.

En eenaansluiting op de buitenkraan, wc’s en wasmachine. “Niet doen” zei ik… Maar het kon en anderen doen het ook, dus “waarom niet”…

Na enkele jaren vroeg ik hoe het met zijn regenwatertank was. Het was even stil. En toen moest hij heel hard lachen. Dit was er gebeurd: Zijn vrouw vond de was niet meer schoon. En er hing een gore lucht in de bijkeuken. Die lucht ging maar niet weg. Na een week ging hij de regenwatertank inspecteren…

Wat bleek?
Door hevige regenval was de regenwatertank verkeerd om gaan werken. De overloop richting het riool was gebruikt om de regenwatertank te vullen met rioolwater… Vandaar dat de was stonk… Inmiddels is alles afgekoppeld en wordt de regenwater tank alleen gebruikt om de tuin te besproeien.

En onder de noemer “alles wat mis kan gaan gaat mis”… is ons huis volledig afgekoppeld: al het regenwater infiltreert onder de trampoline naar de grond. En het drinkwaterbedrijf mag dat water enkele kilometers verderop oppompen om het weer aan mij te verkopen. (Utrechtse Heuvelrug… nauwelijks zuivering nodig…)

Afbeelding: Wildkamp