Deze vraag kreeg ik deze week voor de 3e keer.
Dus hoog tijd om wat informatie op een rijtje te zetten op deze plek.
➡️ Een gemengd stelsel loost even veel als een gescheiden stelsel (STOWA Rapport 2019, blz. 12)
➡️ Een gemengd stelsel loost via overstorten;
➡️ Een gescheiden stelsel loost via de hemelwateruitlaten (doordat wc’s foutief zijn aangesloten).
Een gemiddelde foutaansluiting op een hemelwaterafvoer loost 200 kg ontlasting, 1500 liter urine, 40 kg wasmiddelen en ongeveer ruim 100 m³ drinkwater. Oftewel: 3 vrachtauto’s afvalwater per jaar per woning!
🟡 Een overstort loost enkele keren per jaar… een flinke lozing afvalwater op oppervlaktewater. Afhankelijk van de locatie wordt de lozing snel/langzaam afgevoerd. Sommige overstorten hebben dit jaar nog niet geloosd. Andere overstorten wel een paar keer dit jaar;
🟡 Een hemelwateruitlaat (met foutaansluitingen)… loost dagelijks een beetje afvalwater. Zo’n 120 liter afvalwater per persoon per dag. Juist als het droog is… (nu al weer twee weken!) dan heeft een foutaansluiting veel impact. Want: de lozing gaat door… maar er is geen verdunning met regenwater. Sterker nog: op veel plekken wordt het afvalwater “opgespaard” in een verdronken hemelwaterafvoer… en dat komt pas naar buiten met regenval.
✅ In theorie is een foutaansluiting even erg als een gemengde overstort;
✅ In praktijk hangt het af van het aantal foutaansluitingen in het HWA-stelsel (zijn het 0, 1 of 5 huishoudens in een wijk…);
✅ Een overstort loost met hevige regenval. Een foutaansluiting is vooral erg als het langdurig droog is;
✅ Zowel hemelwateruitlaten als overstorten leiden tot kroos, tot zuurstofloosheid, tot vissterfte en op veel plekken waar overstort/hemelwater lozing dichtbij een hashtag#KRW-meetpunt zit: tot KRW-overschrijdingen.
💡De lozing van nutriënten vanuit hemelwaterstelsels kan (circa) gehalveerd worden door het opsporen van foutaansluitingen;
💡Het is niet zo extreem duur/moeilijk meer als vroeger… voor 3-7 euro per m riolering kunnen foutaansluitingen worden opgespoord… en das flink goedkoper dan “overstorten verminderen door hemelwater afkoppelen”…;
Oftewel: als je een onderbuikgevoel hebt bij bestaande wijken…
🎯 Omdat er kroos ligt…
🎯 Omdat er regelmatig vissterfte is…
🎯 Omdat er hoge waarden gemeten worden met KRW-metingen…
Dan is het wellicht tijd om eens wat metingen uit te voeren.