Publicatie LinkedIn

Bestek van de aannemer

Als jij geen fouten maakt, dan is het goedkoop…
Als jij fouten maakt, dan is het duur…

Wow, wat leuk! Vandaag had ik een leuk gesprek met een aannemer. Hij heeft een bestek en moet zijn eigen werk extern laten controleren op foutaansluitingen. In het bestek staat dit:

1. Bij de oplevering van het riool dient het functioneren van de riolering te worden gecontroleerd op foutaansluitingen. Deze controle kan pas uitgevoerd worden als alle aangesloten panden in gebruik zijn. Dit is een extra controle welke niet met de camera inspectie van de hoofdbuis is uit te voeren. Dit omdat het niet gaat om de kwaliteit van het aangebrachte riool maar om het medium dat er vanuit de panden door geloosd wordt.

2. In aanvulling op hetgeen in lid 01 van deze bepaling is genoemd dient voor DWA in nieuwbouw locatie bij een volledig gescheiden rioolsysteem het volgende worden aangetoond:
Geen rioolvreemd water is toegestaan in het DWA stelsel. Dit betekent dat in de nacht tussen 02.00 uur en 05.00 uur maximaal 5% van het totaal debiet mag worden afgevoerd;
Geen regenwater is toegestaan in het DWA stelsel. Dit betekent dat de extra afvoer per mm neerslag het debiet maximaal 5% bedraagt.

Is dit nuttig?
JA!
Want… we hebben inmiddels meerdere voorbeelden waarbij we 5% foutaansluitingen vinden.
Dat betekent dat in deze wijken 5 op de 100 huizen een wc hebben die is aangesloten op het hemelwaterriool…

Oftewel: het is tijd om eisen te stellen t.a.v. controle bij de aanleg van riolering.
De kosten van de controle zijn nihil t.o.v. de aanneemsom, want:
-Vaststellen dat er geen foutaansluitingen zijn: dat is eenvoudig.
-Vaststellen waar de foutaansluitingen zitten: dat is veel duurder.

Wil je de volledige tekst voor je bestek? Neem contact op.